PAAPJE TOEN 

 

PAAPJE heeft een lange, rijke historie. Al in 1930 begon PAAPJE in Voorschoten als weverij en vanaf 1937 werd het bedrijf uitgebreid met een handzeefdrukkerij. PAAPJE wist veelbelovende kunstenaars en ontwerpers aan zich te binden die de artistieke en moderne prints ontwierpen. Zo maakte de Nederlandse Cobra-kunstenaar Karel Appel in 1953 een ontwerp voor PAAPJE (collectie Stedelijk Museum Amsterdam, zie afbeelding).PAAPJE was een broedplaats, een plek waar geëxperimenteerd kon worden en waar textiel werd ontwikkeld dat onderdeel werd van het Nederlandse design landschap. PAAPJE ging samenwerkingen aan met architecten die de stoffen toepasten in hun projecten en interieurs. Zo maakte PAAPJE interieurtextiel voor de Nederlandse architecten J.P.J. Oud en W.M. Dudok.

 

 

Ontwerp Karel Appel, 1953 (collectie Stedelijk Museum Amsterdam)

 

Het Textielmuseum Tilburg kent aan PAAPJE een belangrijke cultuurhistorische waarde toe. In de collectie van het museum zijn een aantal PAAPJE stoffen opgenomen. Onlangs besloot het Textielmuseum ook een paar originele zeefdrukramen toe te voegen aan de collectie. (www.textielmuseum.nl)

 

  

 Handzeefdrukwerk                      oud zeefdrukraam
  

PAAPJE NU

 

PAAPJE wordt sinds 2009 geleid door Carolien Huizinga. Zij waardeert de historie van het bedrijf, de bijzondere prints met motieven uit de natuur en de handzeefdruk techniek. De oude PAAPJE prints worden nog steeds gedrukt en vormen de basis voor een eigentijdse textielcollectie.Er wordt gewerkt aan nieuwe dessins en moderne technieken die recht doen aan de historie van PAAPJE en waarmee een nieuwe weg wordt ingeslagen.De stoffen worden toepgepast in interieurproductenlijn PAAPJEHOME in kussens en gordijnen. En er is de kledinglijn PAAPJEWOMEN voor tunieks, kaftans en shawls.

 

PAAPJE kent een trouwe schare liefhebbers die de stoffen en prints weet te waarderen.